Post Terbaru!
0

Cerita Pelik

Bismillahirrahmanirrahim

Waktu tu petang, aku tengah jalan-jalan kat tengah jalan raya. Masa aku duk mengelamun berjalan tengah jalan, ada sorang mamat ni bunyi kan kring-kring kat aku. Pastu jerit kat aku, woi tepi lah orang nak berbasikal ni, menghalang jalan raya je, macam sampah sarap. Terus pandang ke hadapan sambil mengayuh dengan kayuhan pantai. Disebabkan angin takde ribut takde, brader ni da buat aku ribut, terus aku balik rumah aku amik dan sarung roller skate aku, aku kejar mamat ni dan menyepuk kepala mamat ni dengan roti perancis babu.

Read the rest of this entry »

0

Kitab Barenchong

Bismillahirrahmanirrahim

Dengan nama ALLAH pak cik mulakan post. Alhamdulillah berakhir sudah ramadhan dan tibalah syawal menjelang pada hari ini. Pak cik nasihatkan agar segala kebaikan yang diamalkan dalam bulan ramadhan kita bawa bersama pada masa akan datang hingga ke ramadhan seterusnya.

Hari ini pak cik nak share sedikit isi-isi di dalam kitab Barenchong yang pak cik terima daripada rakan emel pak cik. Terima kasih kepada beliau. Kitab tu ditulis dalam bentuk microsoft word, bercampur dan susah nak baca. Inshaa ALLAH jika ada kesempatan, pak cik edit kasi cantek punya. Cantek condition Neelofa pak cik bagi. Jom kita usha serba sedikit dalam kitab barenchong ni.

MA’RIFATULLAH.

SEBELUM MENGENAL TUHAN,KENALLAH DIRI.

MENGENAL DIRI :

Diri itu ada dua unsur.

  1. Diri jahir berupa jasad.
  2. Diri bathin berupa Ruh.

Dan diri itu dapat pula dibagi atas 3 unsur.

  1. Diri yang Hak. (diri yang sebenarnya)
  2. Diri terperi. (Muhammad)
  3. Diri terdiri. (Adam).

Dan Ruh itu ada tiga Martabat.

  1. Ruh idhofi (nafas yang keluar masuk)
  2. Ruh mukayyat (yang mengedari/yang ergerak keseluruh tubh)
  3. Ruh mutlak (yang tetap pada tempatnya)

Dan Zat itu ada tiga Asma.

  1. ZAT illahiyah
  2. ZAT masbiyah
  3. ZAT addahiyah.

Dan diri jahir ada dua unsure bahagi pula.

  1. Jasad yang mengandung Ruh.
  2. Ruh yang mengandung Jasad.

Dan diri kita ini mengandung dua aspek.

  1. Diri yang bersifat ketuhanan (lahud)
  2. Diri yang mengandung kehambaan (nasud)

Dan dalam diri kita ini mengandung tiga Rahasia.

  1. Rasa yang Hak (rasa tuhan)
  2. Rasa Muhammad (Nur Muhammad)
  3. Rasa Adam (rasa yang tercela).

Haaa… seronok kan ? Kitab dia ada 150 m/s lebih bercakap pasal makrifatullah sahaja. Inshaa ALLAH amat berguna kepada mereka yang sedang mencari. Nanti pak cik edit untuk korang ye.

BANTU PAK CIK TANGGUNG KOS BLOG INI. KLIK SINI. 

0

Selamat Hari Raya Aidilfitri

Bismillahirrahmanirrahim

Dengan nama ALLAH pak cik mulakan post. Alhamdulillah, hari ni merupakan hari terakhir dan perkara yang perlu kita bersyukur adalah kita berjaya menunaikan rukun islam kita dan yang sedihnya bulan berkat ni akan meninggalkan kita.

Read the rest of this entry »

0

Bersabarlah Wahai Hati

Bismillahirrahmanirrahim

 

Dengan nama ALLAH pak cik mulakan post. Hari ini pak cik berjumpa dengan sorang member pak cik yang da lama da pak cik tak jumpa. Biasanya kawan2 ni, bila lama tak jumpa, tiba2 dia muncul ada beberapa sebab. Satu nak minta tolong, dua nak minta duit. Disebabkan pak cik ngeri dengan sebab yang kedua pak cik telah melakukan cubaan melarikan diri. Namun, dia lagi laju sebab masa tu dia naik kereta dan pak cik naik motorsikal.

Read the rest of this entry »

0

Menanti Kedatangan Tanda Malam Lailatul Qadar

Bismillahirrahmanirrahim

Dengan nama ALLAH pak cik mulakan post. Bagaimana persiapan raya korang ? Soklan ini adalah perkara biasa yang kita dengar. Kadang-kadang pak cik sedeh, baru 18 Ramadhan da mula tanya pasal raya. Patut kita sedih sebab ramadhan hampir meninggalkan kita. Bulan dimana pahala dilipat2, hati tenang bertingkat-tingkat, nak solat pun tak semput dek kacauan setan.

Read the rest of this entry »

  • Video Tenaga Dalam
  • Blog-Blog Menarik