Post Terbaru!
0

Menanti Kedatangan Tanda Malam Lailatul Qadar

Bismillahirrahmanirrahim

Dengan nama ALLAH pak cik mulakan post. Bagaimana persiapan raya korang ? Soklan ini adalah perkara biasa yang kita dengar. Kadang-kadang pak cik sedeh, baru 18 Ramadhan da mula tanya pasal raya. Patut kita sedih sebab ramadhan hampir meninggalkan kita. Bulan dimana pahala dilipat2, hati tenang bertingkat-tingkat, nak solat pun tak semput dek kacauan setan.

Read the rest of this entry »

0

Menanti Lailatul Qadar

Bismillahirrahmanirrahim

Tiap2 tahun, kalo masuk bulan puasa, ramai yang dok canang-canang pasal lailatul qadar. Canang sampai canai. Tapi tak ramai yang kejar lailatul qadar. Sama la ngan aku. Dulu kat asrama, ada program untuk stayback 10 malam terakhir, tapi aku gagal dan lelah di atas lantai simen musolla yang memanggil ku untuk tidur.

Bila masuk universiti lak, aku pi layan Dota memalam sementara nak menunggu qiam lailatul qadar. Dan diakhiri dengan terus menerus main sampai pagi. Huhuhu. jadi tahun ni, aku ingin mencuba untuk menunggu lailatul qadar. Tidur boleh qada. apa ada hal. Masa banyak.

Aku nak duduk atas kerusi letrik macam betul ke bohong, bila aku ngantuk je aku karen diri sendiri. Pastu kat mata aku nak guna penyepit baju sepit kulit2 muka aku sentiasa segar dan tegang. Inshaa ALLAH, moga ada rezeki lailatul Qadar pada tahun ini. Amiin.

0

Genggam Bara Api Biar Sampai Jadi Abu

Bismillahirrahmanirrahim

Dengan nama ALLAH aku mulakan post. Post yang agak merapu. Peribahasa diatas adalah satu bentuk nasihat dan pelajaran untuk aku. Aku ni jenis yang hala balai, orang utara tau kot makna dia. Kiranya buat kerja tak semenggah, malas, dan tiada daya saing. Hal ini boleh dibuktikan apabila cubaan aku untuk membuka penutup botol sos. Aku fedap tak leh bukak tudung botol, lalu aku hempaskan ke lantai sebagai jalan alternatif. Kerna, target aku adalah untuk menikmati sos yang berada dalam botol, bukan untuk bersusah payah membuka penutup yang ketat.

Disebabkan itu, banyak benda yang aku tak elok jadinya. Sembahyang takde kualiti, mungkin jatuh gred C rasanya, kemudian zikir pun tak khusyuk. Tu lah pentingnya genggam bara api biar sampai jadi abu. Biar sampai menggelupas tapak tangan, air mata mengalir cam air sungai rajang, tapi kita tetap genggam bara api tu sampai jadi abu. Lepas jadi abu, kita tiup dan akhirnya tangan kita sendiri sakit.

Jadi, aku menggariskan diri aku supaya bersungguh2 dalam sesuatu perkara. Solat biar sampai terbang, lari biar sampai pengsan, bawa keta biar sampai eksiden. Inshaa ALLAH, dengan sedikit ketukan kepada diri yang alpa ini, harap2 akan terus memberi sinar baru dalam hidup aku.

0

Salam Ramadhan Buat Semua

Bismillahirrahmanirrahim

Dengan nama ALLAH pak cik mulakan post. Lama da tak post kat blog ni. Merajuk katanya. Huhuhu. Bersempena bulan ramadhan ni, pak cik nak mengucapkan salam ramadhan kepada semua umat Islam yang melata di muka bumi ini.

Pak cik berharap skuad2 penggempur orang yang tak puasa di kedai makan terlarang berjaya dengan jitu. Janganlah korang juga terlibat dalam aktiviti ponteng puasa ni. Nampak je orang bawak plastik hitam, rampas dan cek. Walaupun plastik hitam tu cuma plastik CD. Mana tau di dalam plastik CD ada sekeping patty burger yang terselit. Kena lihat dan cx ya.

Malam hari pulak jangan la lupa nak bertarawikh. Bukan selalu. Setahun sebulan je buat. Tak patah kaki pun 20 rakaat tu. Petua nak solat 20 rakaat ni senang. Jangan minum air sejuk banyak2 waktu buka. Pak cik tau, korang beli air macam2 warna. Macam esok da takde hari lain nak minum. Lepas air jagung, minum asam boi, pastu milo ais, pastu teh tarik bungkus ikat mati. Last2 korang kejang sebab  perut sejuk sangat.

Di bulan yang mulia ni jugak pak cik nak meminta maaf kepada korang seandainya banyak salah yang pak cik lakukan sepanjang berblogging. Semoga korang mendapat rahmat yang banyak di bulan puasa ni. Jangan asyik korek hidung je ye. Assalamualaikum.

3

Larangan Keluar Malam

Bismillahirrahmanirrahim

 

Dengan nama ALLAH pak cik mulakan post. Alhamdulillah, ALLAH kurniakan semula mood nak berblogging. Yang mana pak cik mengambil masa yang lama untuk menentukan hala tuju pak cik. Insha ALLAH, blog ini akan sentiasa menyajikan berbagai2 info berkaitan dengan Islam dan penggunaannya dalam harian kita.

Hari ini, pak cik ingin berkongsi dengan korang sebuah ilmu mengapa terdapat larangan untuk kita keluar pada waktu malam. Jom kita telusuri hadis dibawah sebagai akad kita :-

Read the rest of this entry »

  • Video Tenaga Dalam
  • Blog-Blog Menarik