Sumpah Baiah Ilmu Kewalian

Bismillahirrahmanirrahim

Dengan nama ALLAH pak cik mulakan post. Hari ni pak cik nak berkongsi dengan korang mengenai sebuah sumpah baiah. Sumpah baiah ni adalah untuk menghilangkan ragu ragu korang terhadap keilmuan2 yang korang ingat perlu diijazahkan secara berguru.

Dari post terdahulu yang pak cik post kan, amalan pengijazahan ni dibuat adalah untuk diturunkan kepada murid supaya murid berada di landasan yang betul. Ataupun membuatkan murid betul betul faham mengenai keilmuan tersebut. Kita lihat objektif pengijazahan ini adalah untuk membantu murid supaya betul2 faham dengan keilmuan bukan?. Jadi sekiranya korang faham, maka tak perlulah untuk ijazah bukan.

Tapi, yang bagus mengenai pengijazahan ni adalah guru boleh membuka mana2 kunci tenaga yang dia tahu. Mereka tahu sebab mereka sudah mengalami, berbeza dengan mereka yang mengambil jalan tarikat, memang lamalah, baru nak aktif. Tapi yang penting biar hati sangkut pada ALLAH ya.

Ok, disebabkan ramai yang pening2 pasal ijazah ni, nah, terus je lafaskan sumpah baiah ni, untuk mendapatkan ijazah yang haqqul yakin. Jom cakap terima kasih banyak 2 kepada marzukhi dari Cari Gold pasal keilmuan ni.

Inilah tatacaranya :-

BISMILLAHIRROHMANIRROHIM ASSHOLATU WASSALAMU YUHODINU BALYAN IBNI MULKAN ABUL ABBAS KHIDIR ALAIHIS SALAM ALLAHUMMA SHOLLI ALA KHIDIR YA WALIYULLAH, hadir 3x”

tapi, korang kena letakkan nama penjabar ilmu asal dia. Maknanya, korang perlu tahu dulu susur galur keilmuan tu, yg mana akhirnya akan sampai kepada nabi, dan korang pun letak lah nama Nabi tersebut, tapi kebiasaannya, kebanyakan keilmuan ghaib ni, dari Nabi Khidr AS

Terima kasih ya sebab sudi singgah blog pak cik :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About tenteraangin

Pak cik cuma orang biasa... :)