Lain Lain Archive

0

Semuanya adalah Cerita DIA

Bismillahirrahmanirrahim

Tiada lagi istilah berduka lara..
Tiada lagi rasa gundah gulana..
Dan tiada lagi pedih derita di jiwa..

Jika kau memandang segalanya adalah Dia..
Segalanya adalah bukti dan penzahiranNya..
Dan ini semua hanyalah jalan cerita Dia..

Yang tinggal cuma rasa bahagia..
Menjalani kehidupan penuh ceria..
Kerana Dia itu bersamamu sentiasa..

Tags:
0

Penghayatan Makrifatullah

Bismillahirrahmanirrahim

Ma’rifatullah adalah ilmu yang sampai ketingkat keyakinan yang mutlak dalam mengenal ke-Esa-an Allah, baik itu Af’al, Asma, Sifat, dan Dzat-Nya. Dan Arifbillah (orang yang mengenal Allah) itu selalu merasa dan yakin bahwa dia bersama dengan Allah SWT dimana saja berada. Hal seperti inilah semulia-mulianya iman, sebagaimana sabda Nabi Muhammad SAW;
Dari Abbadah bin Samat r.a, berkata bahwa Rasulullah SAW bersabda;
“Semulia-mulianya iman seseorang iaitu ia Mengetahui bahwa Allah bersama dia dimana saja berada.”

Allah SWT menciptakan makhluk adalah dengan tujuan yang paling utama, yaitu untuk Mengenal-Nya. sebagaimana Firman Allah di dalam Hadits Qudsi;
“Aku adalah Perbendaharaan yang tersembunyi, Aku ingin dikenal, maka kujadikan Makhluk supaya dengan Aku mereka kenal.”

Setelah kita mengenal Allah SWT, maka kita diwajibkan untuk mengabdi kepada-Nya. seperti Firman Allah di dalam Alquran;
Dan Aku tidak menjadikan Jin dan Manusia melainkan untuk mengabdikan kepada Allah.

Manusia itu juga adalah Khalifah Allah yang diberi Amanat untuk Mengenal-Nya. Hal ini di isyaratkan di dalam Alquran;
Sesungguhnya Kami telah mengemukakan Amanat kepada langit, bumi dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul Amanat itu dan mereka kuwatir akan mengkhianatinya. dan dipikullah Amanat itu oleh manusia, sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh.(Al Ahzab;76)
Zalim dan bodoh kerana lupa terhadap dirinya sendiri dan jatuh dari derajat yang tinggi, tidak menyadari akan fitrahnya sendiri sebagai makhluk yang dinilai mampu menyandang amanat Ilahi yaitu Mengenal Allah dan Meng-Esa-kan-Nya.
Amanat terbesar adalah Mengenal Allah dan Meng-Esa-kan-Nya, hal ini kerana apabila Meng-Esa-kan Allah bukanlah Amanat yang tertinggi, maka Mengapa Allah berfirman di Alquran; Bahwa Dosa yang paling besar adalah Syirik.(QS. Al Luqman:13)
Jadi dari penjelasan ini marilah kita kembali kepada Fitrah iaitu Mengenal Allah.

Jalan untuk Mengenal Allah SWT adalah melalui Kepunyaan-Nya, yaitu Segala yang ada di langit dan di bumi, seperti yang difirmankan Allah SWT;
Qs.42:53;Jalan Allah (Ma’rifatullah) yaitu kepunyaan-Nya segala apa yang ada dilangit dan apa yang ada dibumi.

Dari seluruh kepunyaan-Nya apa yang ada dilangit dan apa yang ada dibumi,manusialah yang paling mulia dan paling sempurna.

0

Bismillah

Bismillahirrahmanirrahim

Dalam facebook, aku suka tengok orang-orang yang dapat pergi Mekah. Seronok tengok suasana kat sana. Dapat tengok travelog diorang pun da cukup buat aku kagum. Satu hari nanti mesti aku pun boleh pergi sana. Pergi sebagai seorang pendosa, dan balik sebagai seorang yang suci.

Dalam masa yang sama, aku pun rasa sedih. Sempat ke aku pergi sana ? Adakah aku orang orang yang akan dijemput ALLAH untuk mai ke rumah besar Dia? Boleh tak aku pergi ke Makam2 Nabi , ke Makam2 para sahabat untuk memberi rasa hormat keatas sumbangan besar mereka pada Islam.

Sekarang ni, aku diuji keimanan, besar sungguh ujian ni. Banyak doaku ditahan. Aku cuba fikir, apa yang ALLAH sedang ajar pada diriku. Sebabnya, ALLAH, jika ingin mengajar hambaNya, cara Nya berhikmah. Kadang2 tak boleh diterima mantiq akal sebab luar biasanya cara Dia.

  1. Adakah ALLAH nak beritahu, bahawa meminta pada manusia memang berakhir dengan kecewa
  2. Adakah ALLAH sedang mengajar aku Sabar?
  3. Adakah ALLAH sedang mengajar aku supaya berani membuat keputusan?
  4. Adakah ALLAH sedang mengajar aku supaya berusaha keras?
  5. Adakah ALLAH ingin aku bergantung harap pada Nya 100%

Sejujurnya, aku sendiri masih mencari jawapan yang ingin Dia beri. Mohon, doakan aku supaya ALLAH memudahkan aku memahami pelajaranNya. Amiiin

0

Memasuki Jalan Jalan Tarikat Nya

Bismillahirrahmanirrahim

Wahai ALLAH, Tuhan yang mempunyai Zat yang Maha Suci, tiada apa kekurangan pada diri Mu yang Maha Agong, malah Engkaulah yang mencipta kekurangan supaya hamba hambaMu ini akan memuja memuji kebesaran dan kekuatan Mu Ya ALLAH.

Maafkan aku ya ALLAH, hamba Mu yang hina kerana gagal menjalankan tugas sebagai khalifah bumi ini, sebagai seorang suami, sebagai seorang anak, sebagai hamba Mu ya ALLAH.

Aku tunduk kepada nafsu nafsu ku, dengan membiarkan, dengan melupakan Mu ya ALLAH. Sungguh engkaulah yang Maha Penyayang yang sentiasa tidak membiarkan hamba hambaNya bersendiri, menangis dan merasa sunyi. Ampunkan aku ya ALLAH kerana tidak menyedari betapa Maha Penyayang diri Mu kepada diriku.

Ampunkan aku kerana tidak mengambil iktibar dari segala ciptaanMu, tidak mengambil hikmah dari segala macam bukti bukti Keesaan Mu ya ALLAH.

Ya ALLAH kami sering membaca surah Fatihah Mu ya ALLAH tapi aku tidak memahami dan tak menghidupkan ayat ayat Mu ya ALLAH. Terima kasih ya ALLAH kerana memberi ku peluang untuk merasa dan menghidupkan ayat ayat Fatihah Mu ya ALLAH. Engkaulah Tuhan yang mampu membolak balikkan hati manusia.

Aku mohon kepada Mu ya ALLAH, janganlah bolakkan hati hati kami ini kepada jalan jalan  yang munafik, zindiq dan kafir ya ALLAH. Biarkanlah aku sentiasa berada di dalam lingkungan kasih sayang Mu ya ALLAH, walau neraka yang membakar diri aku. Maafkan aku ya ALLAH, bukanlah aku berniat untuk mengatakan bahawa aku ini mampu untuk menggagahi azabMu namun aku lebih takut sekiranya Engkau membuang aku dari lingkungan rahamat Mu ya ALLAH.

Maafkan aku ya ALLAH. Menjadi hamba yang Alpa. Yang tidak menghormati ibu dan ayah kurniaan Kau kepada aku. Aku insan yang tidak mengenang budi ya ALLAH. Yang lupa kepada kasih sayang Mu. Yang lupa kepada nikmat nikmat yang besar sebenarnya tapi akulah yang mengecilkan nikmat Mu.

Maafkan aku ya ALLAH.

Maafkan aku ya ALLAH.

Bukan niat aku untuk melupakan Mu ya ALLAH. Sesungguhnya aku adalah hamba yang lemah. Yang tidak mampu mengangkat walau sebatang jari.

Aku kusut, aku lemas dalam permainan dunia. Aku teringin ingin pulang kepada Mu, menceritakan segala keluh kesah kepada diri Mu. Aku cuma ingin bahagia. Bahagia dalam agamaMu. Bahagia dalam memuja dan memuji mu. Bahagia mendendangkan kalam kalam Mu. Bukan seperti sekarang, mendendangkan lagu2 yang entah apa-apa ya ALLAH.

Maafkan aku ya ALLAH. Meminta tanpa usaha. kerana aku sudah lelah berusaha. Aku cuma ingin pulang kepada Mu dan berada dalam kasih sayang mu. Ampunkan aku ya ALLAH.

Aku minta ampun

Aku minta ampun

Aku minta ampun.

0

Cerita Pelik

Bismillahirrahmanirrahim

Waktu tu petang, aku tengah jalan-jalan kat tengah jalan raya. Masa aku duk mengelamun berjalan tengah jalan, ada sorang mamat ni bunyi kan kring-kring kat aku. Pastu jerit kat aku, woi tepi lah orang nak berbasikal ni, menghalang jalan raya je, macam sampah sarap. Terus pandang ke hadapan sambil mengayuh dengan kayuhan pantai. Disebabkan angin takde ribut takde, brader ni da buat aku ribut, terus aku balik rumah aku amik dan sarung roller skate aku, aku kejar mamat ni dan menyepuk kepala mamat ni dengan roti perancis babu.

Read the rest of this entry »

0

Bersabarlah Wahai Hati

Bismillahirrahmanirrahim

 

Dengan nama ALLAH pak cik mulakan post. Hari ini pak cik berjumpa dengan sorang member pak cik yang da lama da pak cik tak jumpa. Biasanya kawan2 ni, bila lama tak jumpa, tiba2 dia muncul ada beberapa sebab. Satu nak minta tolong, dua nak minta duit. Disebabkan pak cik ngeri dengan sebab yang kedua pak cik telah melakukan cubaan melarikan diri. Namun, dia lagi laju sebab masa tu dia naik kereta dan pak cik naik motorsikal.

Read the rest of this entry »

0

Menanti Lailatul Qadar

Bismillahirrahmanirrahim

Tiap2 tahun, kalo masuk bulan puasa, ramai yang dok canang-canang pasal lailatul qadar. Canang sampai canai. Tapi tak ramai yang kejar lailatul qadar. Sama la ngan aku. Dulu kat asrama, ada program untuk stayback 10 malam terakhir, tapi aku gagal dan lelah di atas lantai simen musolla yang memanggil ku untuk tidur.

Bila masuk universiti lak, aku pi layan Dota memalam sementara nak menunggu qiam lailatul qadar. Dan diakhiri dengan terus menerus main sampai pagi. Huhuhu. jadi tahun ni, aku ingin mencuba untuk menunggu lailatul qadar. Tidur boleh qada. apa ada hal. Masa banyak.

Aku nak duduk atas kerusi letrik macam betul ke bohong, bila aku ngantuk je aku karen diri sendiri. Pastu kat mata aku nak guna penyepit baju sepit kulit2 muka aku sentiasa segar dan tegang. Inshaa ALLAH, moga ada rezeki lailatul Qadar pada tahun ini. Amiin.

0

Genggam Bara Api Biar Sampai Jadi Abu

Bismillahirrahmanirrahim

Dengan nama ALLAH aku mulakan post. Post yang agak merapu. Peribahasa diatas adalah satu bentuk nasihat dan pelajaran untuk aku. Aku ni jenis yang hala balai, orang utara tau kot makna dia. Kiranya buat kerja tak semenggah, malas, dan tiada daya saing. Hal ini boleh dibuktikan apabila cubaan aku untuk membuka penutup botol sos. Aku fedap tak leh bukak tudung botol, lalu aku hempaskan ke lantai sebagai jalan alternatif. Kerna, target aku adalah untuk menikmati sos yang berada dalam botol, bukan untuk bersusah payah membuka penutup yang ketat.

Disebabkan itu, banyak benda yang aku tak elok jadinya. Sembahyang takde kualiti, mungkin jatuh gred C rasanya, kemudian zikir pun tak khusyuk. Tu lah pentingnya genggam bara api biar sampai jadi abu. Biar sampai menggelupas tapak tangan, air mata mengalir cam air sungai rajang, tapi kita tetap genggam bara api tu sampai jadi abu. Lepas jadi abu, kita tiup dan akhirnya tangan kita sendiri sakit.

Jadi, aku menggariskan diri aku supaya bersungguh2 dalam sesuatu perkara. Solat biar sampai terbang, lari biar sampai pengsan, bawa keta biar sampai eksiden. Inshaa ALLAH, dengan sedikit ketukan kepada diri yang alpa ini, harap2 akan terus memberi sinar baru dalam hidup aku.

0

Salam Ramadhan Buat Semua

Bismillahirrahmanirrahim

Dengan nama ALLAH pak cik mulakan post. Lama da tak post kat blog ni. Merajuk katanya. Huhuhu. Bersempena bulan ramadhan ni, pak cik nak mengucapkan salam ramadhan kepada semua umat Islam yang melata di muka bumi ini.

Pak cik berharap skuad2 penggempur orang yang tak puasa di kedai makan terlarang berjaya dengan jitu. Janganlah korang juga terlibat dalam aktiviti ponteng puasa ni. Nampak je orang bawak plastik hitam, rampas dan cek. Walaupun plastik hitam tu cuma plastik CD. Mana tau di dalam plastik CD ada sekeping patty burger yang terselit. Kena lihat dan cx ya.

Malam hari pulak jangan la lupa nak bertarawikh. Bukan selalu. Setahun sebulan je buat. Tak patah kaki pun 20 rakaat tu. Petua nak solat 20 rakaat ni senang. Jangan minum air sejuk banyak2 waktu buka. Pak cik tau, korang beli air macam2 warna. Macam esok da takde hari lain nak minum. Lepas air jagung, minum asam boi, pastu milo ais, pastu teh tarik bungkus ikat mati. Last2 korang kejang sebab  perut sejuk sangat.

Di bulan yang mulia ni jugak pak cik nak meminta maaf kepada korang seandainya banyak salah yang pak cik lakukan sepanjang berblogging. Semoga korang mendapat rahmat yang banyak di bulan puasa ni. Jangan asyik korek hidung je ye. Assalamualaikum.

Klik Sini Untuk Bantu Pak Cik Bayar Kos Blog Ini Klik Sini